Känslorna snurrar som en enda karusell. Vart har människan Nova blivit av i allt detta. Att ständigt förklara och vittna om vad Jesus har gjort, spelar stor roll, men till vilket pris. Jo priset av att stå naken med konserverna i form av anklagelser från människor man träffar. Folk som smutskastar och samtidigt utnyttjar min position av att absolut inte får ha för hög puls. Det kan ofta låta väldigt ’’cheese’’ att  stå framför en stor grupp eller enskild individ och förklara gång på gång att jag inte får bli upprörd. Jag skulle helst vilja hålla tyst om att säga det, men ibland får man välja sina fighter. Varför kan man inte bara infinna sig att jag är sjuk, men glad i alla fall. Jag strävar alltid efter nya mål och utmaningar gärna speciella utmaningar. Då syftar jag inte på att dricka mest eller att köra bil fortare än min kompis, utan utmaningar om mänskliga rättigheter. Det ska absolut inte spela någon roll om jag har hjärtfel och att konsekvenserna blir att t.ex. en normal skolgång inte kan fungera eller att jag inte får ägna mig åt att springa efter bollen som rullar på gräset.


Min sjukdom kan ta mycket ifrån mig, men en sak som ingen kan ta ifrån mig är att… jag får vara jag. Jag strävar absolut inte för att hävda mig själv utan jag strävar för att jag ska få leva mitt liv. Det är som Jonas Gardell sjunger om ’’ mitt enda liv’’ Visst det kanske inte har samma ämnes innebörd som jag syftar på. Men du förstår liknelsen. Detta är mitt enda liv och jag kan inte ändra världen, men jag kan göra små förändringar t.ex. att stå upp och vara ärlig mot mig själv. För ärlig är jag alltid, men det finns en människa, jag kanske inte alltid är ärlig mot och det är mot mig själv. Varför vet jag inte, men min spontana teori om detta faktum är att jag ibland kan skrämmas över mig själv. En kompis kallade mig myteri tjejen en gång.  Det har tagit många veckor och månader då jag frågar mig vad kan det menas med att jag är en myteri tjej. Jo, det är nog så enkelt svar att jag uppfattas nog inte alltid som den som vågar eller klarar av att skälla och skrika på situationer. Men när det väl gäller min egna rätt om att få äga mitt egna och enda liv,  (jordligalivet )  Så måste jag våga stå upp för mig själv när det blåser oro. Jag har ofta fått städa upp från händelser när det inte var jag som har ställt till det med oreda från början. Jag har egentligen en önskan och det är att slippa städa upp från andras konsekvenser när jag är sjuk. Visst detta kan låta så otroligt desperat, men jag är verkligen helt slutkörd. En maskin kan inte gå hur länge som helst, speciellt inte den som går på batterier. Men jag är inte en sak, men jag är en människa med batterier, men inte batterier från Ica utan batterier som man kan laddas i Guds rike. Då frågar man sig vart kan man ladda batterierna. Jo uttaget finns när man slutar att leta sa en pastor till mig för någon dag sedan. Det ligger mycket i det… Men man kan också ladda sina inre batterier hos Gud. Han är världens mäktigaste eluttag. Jag är säker på att han kan ge energi till mina batterier när oro finns i min närhet och när jordliga oönskade stunder uppstår.  

Bön, Elev, Glädje, Hjärtebarn, Hjärtoperation, Kärlek, Mod, skola,

1 kommentarer

Mia

04 Feb 2014 15:47

Sååå bra skrivet min vän!
Kram till dig <3

Kommentera

Publiceras ej