Jag har alltid varit uppväxt med kunskapen av mitt ursprung. Något som jag alltid sett är väldigt speciellt & något som gör mig unik.

Jag har alltid gått ut med att jag har ett annat ursprung. När de kommer till varför jag är adopterad är de på grund av att mina föräldrar (och jag ser dem som mina riktiga föräldrar) kunde inte få barn & dem ville samt få möjligheten att hjälpa ett barn från ett utsatt land. I slutet av 90talet öppnades portarna att adoptera från öst-europa. Bland annat mitt hemland Rumänien. Mina föräldrar förstod hur konstigt de svenska samhället ser ibland på "svenska föräldrar" med ett barn med "exotisk" utseende. Så för mitt förhållande så ser jag "svensk" ut & är lik mina föräldrar. Så jag har aldrig utsatts för mobbning eller sånt när de kommer till mitt ursprung. Utan för andra saker.

Men jag har även en lilla syster som är också adopterad av nästan samma anledningar. För att de ska smälta in & se logiskt ut. För att inte folk ska få fördomar med mer.

Fast detta var vid 2000talet. Då var Ryssland lite mer öppna med adoptioner & med mer. Så vi adopterade min lilla syster från Moskva. Och lik som jag har hon blivit uppväxt med kunskapen av sitt ursprung. Vilket hon är väldigt stolt över.

Så i vårt fall har fördomar kommit i vägen. Utan folk som vet om hur vår familj är, tycker bara de är häftigt att vi alla har så olika ursprung & stilar, personligheter med mer, men ändå är bundna så pass att man inte kan se de på oss. I mitt fall & min systers, så ser vi det mer som en unik del om oss som gör oss dem vi är. Något vi är stolta över. Och ser som en häftigt arv!

/AxlDanne 
[ känd från youtube] 

Kommentera

Publiceras ej