Hej!

Mitt namn är Sofia och jag är 19 år. Jag gick i samma grundskola som Nova. Nova är ju adopterad och det är lite vad mina tankar om adoption är som denna text ska handla om. Jag har egentligen haft adopterade personer runt mig hela livet eftersom jag har två kusiner som också är adopterade. Men när jag hör adoption så tänker jag automatiskt på adoption från andra länder. Där människorna kanske är lite mörkare i hyn. 

De fördomar jag har om adopterade person det är mest att det är väldigt många som blir kriminella eller våldsamma. Men detta gäller även invandrare. Vilket inte är en bra fördom med som även stämmer i vissa fall. Det som jag även kan tycka händer lätt med adopterade barn är att de blir bortskämda. Jag vet inte varför men jag har min teori om att föräldrarna vill att de ska trivas trots att de inte är med sina "riktiga" föräldrar. Jag tycker att man ska ta hand om barnen så att de trivs men inte så pass mycket att de blir bortskämda för då kommer det bli jobbigare för barnet senare i livet. 

Det som fascinerar mig med vuxna människor som adopterar är hur de orkar gå igenom allting innan och hur mycket pengar de är villiga att lägga på ett barn. För det är inte billigt att adoptera barn. Vilket jag inte förstår. Innan man får adoptera ett barn så måste man bli kontrollerad så att inte vem som helst kan adoptera vilket jag personligen tycker är bra. Det kan jag tycka fascinerar mig att man verkligen orkar gå igenom allt de ska kontrollera mm. Det som fascinerar mig även är att när man kommer att gå på stan med sitt barn som kanske har en mörkare hud än vad man själv har. Så kommer många att tänka "det är inte hennes barn" "kunde inte hon få egna barn". Jag vet det. För så tänker jag själv. Men jag önskade att jag inte gjorde det.  För det är inga snälla tankar egentligen. Men så tänker vissa människor och det fascinerar mig att folk adopterar ändå. För det är något bra att adoptera. Jag är för adoption. 

Jag tycker att fler borde adoptera. För det är en sådan bra insatts. Man hjälper barn så att de får det bättre. Istället för att producera fler barn så att det blir fler barn. Varför inte hjälpa de barn som redan finns? 


Kommentera

Publiceras ej