Dagarna går upp och ner, utbrott kommer och går i olika former. Ibland skriker man i kudden av ilska och ibland utbrister man i gråt och ibland kan man sitta på en stol och bara glo ut genom fönstret och fråga sig stillsamt: "varför ska jag inte få vara frisk. " Idag har det gått exakt en vecka sedan jag fick beskedet att jag fått återfall i min hjärtsjukdom. Dock har dagar, veckor och månader passerat och jag har varit sjuk men inte varit medveten om det. Tidigare i veckan stod jag framför min spegel, och såg intensivt in i mina egna mörkbruna ögon och frågade mig själv " gör det mest ont att veta, eller att känna i min egna kroppen att man inte orkar och inte vet vad det beror på?" Det är en svår fråga, speciellt för en människa som har en aning hypokondri i sig. Dock menar jag inte att jag har en diagnos hypokondri utan mer väldigt likt. Fast värre var det när jag var yngre, tack och lov. I natt slog det mig när jag låg och total stirrade upp i taket och lät tankarna snurra vilt, precis lika vilt som älgarna springer i den svenska skogen.. Så slog det mig, det är ju faktiskt en annan människa som måste dö innan jag kan få ta emot detta kärl. Om man tänker ett steg till så är detta min fjärde hjärtoperation alltså väntar jag in den fjärde människans död. Det är klart jag har varit medveten om detta förr, men jag tror inte jag någon gång har varit, att jag har analyserat det så mycket. Ni vet, mat affärer brukar ha veckans pris...Då är detta veckans tanke, att någon ska dö innan jag kan få bli frisk. Den känslan att man faktiskt går och väntat på att någon annan människa på jorden ska på ett eller annat sätt ha somnat in. Om det finns något ord som passar bra in så är det nog ordet ofattbart. Jag vill anklaga mig själv för att inte ha tänkt i dessa banorna förut, men vad tjänar det till att anklaga sig själv? Svaret är ingenting. Jag tycker det är lite läskigt att jag fick detta på tankarna i natt och nu ikväll har jag och min fina familj suttit och tittat på Svenska hjältar galan och där är en kvinna som var sjuk. Hon uttryckte sina tankar kring sin sjukdom och just detta, väntan på att någon annan ska dö. Det var otroligt mäktigt att hon pratade om just att vänta på att någon annan ska dö som kan matcha hennes blodgrupp och så vidare. För övrigt har det varit en ur bra dag idag, både i humöret och orken. Detta har resulterat till att jag har kunnat åka på små äventyr, vilket har varit ur mysigt. Så denna dagen har varit upp och inte ner...
Döden, Glädje, Hjärteblogg, Hjärtproblem, Hjärtsjuk, Känslor, Ork, Sorg, Tankar,

4 kommentarer

Isak

20 Dec 2013 23:07

Starkt!

Mia

20 Dec 2013 23:34

Ni finns i bön Nova!
Kram och styrka Mia + familj

Familjen Hagaberg

21 Dec 2013 11:20

Hej!
Vilken känslosam text, du gör det så bra Nova. Stå på dig!

Mängder av kramar från familjen Hagaberg

Kajsa

21 Dec 2013 22:20

Älskade "Nova" varför ska allting sånt här hända dig? Du ska veta att jag tänker på dig jätte mycket. Jag tror detta kommer gå bra. Massvis av kärlek till dig älskade vän!
L

Kommentera

Publiceras ej